Movie review originally published on Facebook - YEAR 3 - COMPLETE LISTING
Critique cinéma d'abord publiée sur Facebook - 3ème ANNEE: - LISTE COMPLÈTE
2016 @ The Movies Take 17 2016 Oscar Nominated Short Films Animation
The 2016 crop offers a very solid selection that embraces a great diversity. The 2 stand out works in terms of visual creativity and full-fledged storytelling are World of Tomorrow and We Can’t Live Without Cosmos.
Experienced Moxie Cinema on February 6 in theater 2 with Susie Animated & Kurtis Cartoony.
The 2016 crop offers a very solid selection that embraces a great diversity. The 2 stand out works in terms of visual creativity and full-fledged storytelling are World of Tomorrow and We Can’t Live Without Cosmos.
Experienced Moxie Cinema on February 6 in theater 2 with Susie Animated & Kurtis Cartoony.
2016 se paie un toile 17ème prise Court-métrages d'animation nominés aux Oscars
Le cru 2016 offre une très bonne sélection qui brille par sa diversité. Les deux œuvres qui sont les plus abouties sur le plan visuel et narratif sont World of Tomorrow et We Can’t Live Without Cosmos.
Vu au Moxie Cinema le 6 février dans la salle 2 avec Susie Animated & Kurtis Cartoony.
Le cru 2016 offre une très bonne sélection qui brille par sa diversité. Les deux œuvres qui sont les plus abouties sur le plan visuel et narratif sont World of Tomorrow et We Can’t Live Without Cosmos.
Vu au Moxie Cinema le 6 février dans la salle 2 avec Susie Animated & Kurtis Cartoony.
Sanjay's Super Team (Sanjay Patel and Nicole Grindle) - 7 minutes/USA/English
The Pixar entry, that has no chance since "Inside Out" will take the gold already, is not their strongest effort from a visual standpoint - remember the amazing & Oscar shunned "The Blue Umbrella?" However, the short elegantly explores generational religious transmission which is new territory for Pixar. There is also an autobiographical ring to it that is welcome for a corporate production.
The Pixar entry, that has no chance since "Inside Out" will take the gold already, is not their strongest effort from a visual standpoint - remember the amazing & Oscar shunned "The Blue Umbrella?" However, the short elegantly explores generational religious transmission which is new territory for Pixar. There is also an autobiographical ring to it that is welcome for a corporate production.
Le court de Pixar, qui a peu de chance de gagné comme "Vice Versa" est le favoris pour la statuette, n'est pas leur meilleur sur le plan purement visuel - souvenez vous du superbe "The Blue Umbrella" étonnamment ignoré par les Oscars en 2013. Cependant, il explore avec élégance le thème de la transmission du rituel religieux d'une génération à l'autre. C'est un nouveau sujet pour Pixar. Il ya aussi une dimension autobiographique qui est bienvenue pour une production de grand studio.
World of Tomorrow (Don Hertzfeldt) - 17 minutes/USA/English
This short was also in the Sundance selection (See 2016 @ The Movies Take 6 Sundance Short Films 2015). It is still a very strong entry after a second viewing. The contrast between the cute innocence of young Emily and the deadpan depressive delivery of her future adult clone creates a fascinating blend of futurist humor and odd sadness. A must-see ($3.99 on Vimeo)!
This short was also in the Sundance selection (See 2016 @ The Movies Take 6 Sundance Short Films 2015). It is still a very strong entry after a second viewing. The contrast between the cute innocence of young Emily and the deadpan depressive delivery of her future adult clone creates a fascinating blend of futurist humor and odd sadness. A must-see ($3.99 on Vimeo)!
ce court métrage était aussi dans la sélection de Sundance 2015 (Voir 2016 se paie une toile 6ème prise Courts-Métrages primés au festival de Sundance 2015). Il tient très bien un deuxième visionnage. Le contraste entre l'innocence toute mignonne de la jeune Emily et la diction pince-sans-rire dépressive de son clone venu du futur créent un fascinant cocktail d'humour futuriste et d'étrange tristesse. À voir d'urgence!
Bear Story (Gabriel Osorio and Pato Escala) - 11 minutes/CHILE
Thematically, it is a striking metaphor of the government-sanctioned abductions under various totalitarian regimes in South America. Unfortunately, the first half has weaker CGI animation. Once we are inside the leading bear's mechanical memory machine, the animation picks up and is quite inventive. Still a worthy entry for the story alone.
D'un point de vue thématique, c'est une métaphore saisissante des disparitions sous nombre de régimes totalitaires en Amérique du sud. Malheureusement, l'animation 3D de la première moitié pèche un peu. Un fois que l'on entre dans la machine à souvenir mécanique de l'ours principal, l'animation passe mieux et devient plus inventive. Ça reste tout de même très bon ne serait-ce que pour l'histoire.
We Can’t Live Without Cosmos (Konstantin Bronzit) - 16 minutes/RUSSIA
A perfect match of 2D aesthetic and visual humor for a subtle bromance in space-faring Russia. The sense of rhythm and the simple yet effective visual gags are second to none in the selection. A must see!
A perfect match of 2D aesthetic and visual humor for a subtle bromance in space-faring Russia. The sense of rhythm and the simple yet effective visual gags are second to none in the selection. A must see!
L'accord parfait entre l'esthétique 2D et l'humour visuel pour une romance masculine à l'heure de la conquête spatiale russe. Le sens du rythme et la simplicité efficace des gags visuels sont sans égal dans cette sélection. À voir d'urgence!
Prologue (Richard Williams and Imogen Sutton) - 6 minutes/UK
This marvel of traditional hand-drawn animation is another example of the form exploring adult themes as Charlie Kaufman does with "Anomalisa". Here we have a compact meditation on warfare violence and its impact on children. Crazy to think this is the prologue of a longer feature-length piece, hats off!
This marvel of traditional hand-drawn animation is another example of the form exploring adult themes as Charlie Kaufman does with "Anomalisa". Here we have a compact meditation on warfare violence and its impact on children. Crazy to think this is the prologue of a longer feature-length piece, hats off!
Cette merveille d'animation traditionnelle dessinée à la main est un autre example d'animation destinée à un public adulte comme "Anomalisa" de Charlie Kaufman. Ce court est une méditation compacte sur la violence guerrière et son impact sur les enfants. C'est fou de penser qu'il s'agit là du prologue pour un long métrage, chapeau bas!
Highly Commended/Mentions Spéciales:
If I Was God CANADA
The Short Story of a Fox and a Mouse FRANCE
The Loneliest Spotlight USA
Catch It FRANCE
I liked the Loneliest Stoplight. I want to look more into to Bill Plympton's work.
ReplyDeletePlus I think the Moxie's continuing run of Spotlight incepted you to change the title of the shirt film.
ReplyDeletePlus I think the Moxie's continuing run of Spotlight incepted you to change the title of the shirt film.
ReplyDeleteHa! Ha! It was not my typo. I lifted it from the Moxie website. Funny! :)
ReplyDelete