Saturday, January 9, 2016

2016 @ The Movies Take 4 The Danish Girl

Movie review originally published on Facebook - YEAR 3
Critique cinéma d'abord publiée sur Facebook - 3ème ANNEE:


2016 @ The Movies Take 4 "The Danish Girl" In spite of a melodramatic ending, Tom Hooper's latest effort channels the emotional subtlety of "The King's Speech" (2010) rather than the painful theatrics of "Les Miserables"(2012) When Eddie Redmayne's gender-bending performance has deservingly center stage, the film is also a visual feast of stunning costumes and set designs. It never forgets that its protagonists are fine art painters. The composition of most shots echoes the framing of a painting or reveals hidden female shapes within natural landscapes. Artistic creation is the engine transforming Einar into Lili. The couple's journey is a sort of precursor to present day body-art performances where artists use their body as a canvas. It would be remiss of me not to mention the great supporting cast that gives a Nordic credibility to a story mostly set in Denmark: the always perfect Alicia Vikander & Matthias Schoenaerts. As a side note, Danish female fishmongers truly used to wear newspaper hats in the Roaring 20's. Experienced at Moxie Cinema on January 9 in theater 2 with Susie & Kurtis Wegener.



And now la danoise:
2016 se paie une toile 4ème prise "The Danish Girl" (Sortie française le 20 Janvier 2016) Malgré une fin qui vire au mélo, le dernier long-métrage de Tom Hopper va plus chercher la subtilité de "Le Discours d'un Roi" (2010) que le clinquant pompeux de "Les Misérables" (2012). Quand la transformation de Eddie Redmayne est justement porté aux nues, le film est aussi un tour de force visuel tant pour ses costumes que ses décors. Il ne perd jamais de vu que ses protagonistes sont des artistes peintres. La composition de la plupart des plans rappelle celle de tableaux ou révèle des formes féminines cachées dans des décors naturels. La création artistique est les moteur de la transformation de Einar en Lili. L'experience de ce couple est une sorte de précurseur aux performances de body-art contemporaines où le corps devient le support artistique. Il serait injuste de ma part de ne pas mentioner les seconds rôles qui apportent une crédibilité nordique à une histoire danoise: les toujours impeccables Alicia Wikander & Matthias Schoenaerts. Autre précision supplémentaire (et superflue), les poissonnières danoises portaient bel et bien des chapeaux en papier journal pendant les Années Folles. Vu au Moxie Cinema le 9 Janvier dans la salle 2 avec Susie & Kurtis Wegener.
La bande annonce VOSTF:

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