Movie review originally published on Facebook - YEAR 2
2015 @ The Movies Take 138 "The Assassin" (刺客聶隱娘 - Nie Yin Niang) From Taiwanese director Hou Hsiao-Hsien, "The Assassin" seems to fit within the codes of the Wuxia genre: ancient China, gravity-defying martial arts, inscrutable political intrigues and a dash of supernatural. However, don't expect the grandiose drama of "Crouching tiger, Hidden Dragon" or "Hero." Hou Hsiao-Hsien's approach is closer to visual poetry where action and plot give way to meditation and contemplation. Composition, color, sound and movement often carry more meaning than the sparse dialogue. The director seems to question our ability to even understand the dynamics of a culture and language lost to history. Through a rich formal tapestry, he invites us instead to connect with people from another time through a more sensorial pathway. Experienced at the Film Society of Lincoln Center (NYC) on November 22 in the Walter Reade theater.
Note that the letter-boxed format in the trailer is not a mistake. The film uses 2 different aspect ratios according to the type of scene as part of its formal game.
Also check out the wordless teaser below which captures the atmosphere of the film better.
And now on contemple l'assassine:
2015 se fait un toile 138ème prise "The Assassin" (刺客聶隱娘 - Nie Yin Niang) (Sortie française le 16 Mars 2016) "The Assassin", du réalisateur taïwanais Hou Hsiao-Hsien, semble adhérer aux codes du genre Wuxia: Chine ancienne, art martiaux virevoltants, des intrigues politiques insondables, et une touche de surnaturel. Cependant, ne vous attendez pas un grand spectacle à la "Tigre et Dragon" ou "Héros." L'approche de Hou Hsiao-Hsien tient plus du poème visuel où la méditation et la contemplation prennent le pas sur l'action et la trame narrative. La composition, les couleurs, les sons et mouvements sont souvent plus chargés de sens que les rares dialogues. Le metteur en scène semble remettre en question notre habilité à comprendre la dynamique d'une culture et d'une langue d'un passé lointain. Au travers d'un riche jeu formel, il nous invite plutôt à appréhender ses gens d'un autre temps grâce à un chemin plus sensoriel. Vu au Film Society of Lincoln Center (NYC) le 22 Novembre dans la salle Walter Reade.
Pas de bande annonce VOSTF, mais ce teaser taïwanais sans parole qui se rapproche plus de l'esprit du film:
Notez que le format carré à bandes horizontales du teaser n'est pas une erreur. Le film utilise deux formats d'images selon les scènes - un élément de son jeu sur la forme.
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