Friday, March 25, 2016

2016 @ The Movies Take 34 The Mermaid (美人鱼 Mei ren yu)

Movie review originally published on Facebook - YEAR 3 - COMPLETE LISTING
Critique cinéma d'abord publiée sur Facebook - 3ème ANNEE: - LISTE COMPLÈTE


2016 @ The Movies Take 34 @The mermaid The Mermaid (美人鱼 Mei ren yu) The number one film of all time in China is a mild environmentalist fable infused with the kinesthetic energy of a Tex Avery cartoon and the political punch of an airport announcement. Hong Kong Actor/Director Stephen Chow's sense of comedic rhythm and over-the-top grotesque humor are still present in The Mermaid albeit unevenly. The opening sequence seems to contain the core of its comedic subversion: a collection of grotesque tourists visits a very cheap exotic animal museum. The scene is a satire of a society saturated with fakeness and cheap knockoffs even in its relation to nature that it has perverted and destroyed. It is one of the only scenes to portray "regular" people and that takes place in a grounded urban setting. Interestingly enough, it has no virtually no incidence on the main plot of the film. The rest of the film pokes fun at the ultra-materialistic Chinese 1%, but dilutes its bite in slap-stick goofiness and a super-pc earth-friendly sap. It also takes place in a world of plastic mansions and green-screened sets far removed from the natural world it claims to celebrate. I should point out another stand out scene in which the protagonist tries to convince two cops that he saw a mermaid. Here Stephen Chow's absurdist humor truly shines, but once again the sequence is not that ancillary to the plot. The movie as a whole resonates like a compromise between an unbridled transgressive vision and the realities of mainstream movie-making for the Chinese market. Still worth seeing as it is one of these odd catches that we both want to immediately releasing back into the sea and keep as pet in the bathtub. Experienced at Moxie Cinema on March 25 in theater 2. Props to Mike Stevens for bringing global cinema to Springfield. It should be a series: every top-grossing non-US films in other countries. Not a quality insurance, but a fun concept. 
PS: Hong Kong film nerds will rejoice at the Tsui Hark cameo.



And now la sirène:
2016 @ se paie un toile 34ème prise The Mermaid (美人鱼 Mei ren yu - La Sirène) (Pas de sortie française annoncée) Le film le plus populaire de tout les temps en Chine est une fable timidement écolo qui incorpore l'énergie des cartoons de Tex Avery et l'impact politique d'une annonce de changement de vol dans un aéroport. Le sens du rythme et l'humour grotesque extravagant du réalisateur Hong-Kongais Stephen Chow sont toujours présents si ce n'est que par moment. La séquence d'ouverture semble contenir le noyau comique subversif du film: une brochette de touristes visite un musée d'animaux exotiques à deux francs. La scène est la satire d'une société saturée de faux et contre-façons jusque dans sa relation à  la nature qu'elle a pervertie et détruite. C'est une des rares scènes montrant le "commun" des mortels et qui se situe dans un décor ancré dans une réalité urbaine. Ce qui est d'autant plus étrange vu qu'elle est quasi sans incidence sur l'intrigue principale. Le reste du film se moque gentiment du 1% ultra-matérialiste chinois, mais dilue ses attaques dans une dose d'humour potache et un discours écolo cucul la praline. Le décor est aussi limité a des châteaux en toc et des paysages artificiels sur écrans verts qui sont très loin de la nature qu'il est sensé célébrer. Je me dois tout de même de signaler une autre séquence réussie où le protagoniste essaie de convaincre deux flics qu'il a vu une sirène. C'est un sommet d'humour absurde propre à Stephen Chow, mais là encore la scène ne fait pas avancer l'intrigue. Dans l'ensemble le film se présente comme un compromis entre une vision transgressive déjantée et les réalités du cinéma grand public en Chine. C'est, quoi qu'on en dise, une pêche intrigante qui vous donnera en même temps envie de la relâcher au plus vite à la mer et de la garder à la maison dans la baignoire de la salle de bain. Vu au Moxie Cinema le 25 Mars dans la salle 2.
PS: Les accrocs du cinéma Hong Kongais se réjouiront de l'apparition furtive de Tsui Hark.
Désolé pas de bande annonce VOSTF.

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